La nostra història
La nostra història
Tablao Flamenco Cordobes Barcelona és el tablao històric de Barcelona per excel·lència. Fundat el 1970, sota la direcció d'una família d'artistes, ha atret des dels seus inicis a totes les llegendes del flamenc a Barcelona, consagrant-se com una referència en el món flamenc sense perdre gens d'autenticitat, fidel a la seva herència històrica com tablao flamenc
Tablao Flamenco Cordobes Barcelona és la biografia de la família Adame. Luis Adame i Irene Alba, matrimoni fundador del tablao, van viure l'edat d'or del flamenc com a artistes sobre els millors escenaris de l'època, portant aquesta experiència i aquest patrimoni cultural i professional a l'empresa després de la seva retirada dels escenaris i el seu establiment definitiu en el món flamenc de Barcelona. En els anys 70, la realitat sociopolítica de la ciutat no era la idònia per a una oferta cultural com el tablao flamenc, especialment per la mort encara recent del dictador Franco. Per a la seva supervivència, de manera camaleònica la mirada de la família va apuntar a l'únic mercat viable: El poble gitano de Catalunya, el sud de França i mitja Espanya
Luis Adame i Irene Alba, artistes de flamenc i matrimoni fundador del tablao
1974-1980 - Retirada artística d'Irene i Luis. Com a empresaris inicien un cicle de contractacions que porta a Tablao Flamenco Cordobes Barcelona la immensa majoria dels artistes que avui són considerats veritables llegendes del flamenc: Camarón de la Isla, Farruco, Xocolata, Güito, Pansequito, Manolete, La Tati, Joan Villar, turronero, Tomatito, Lole i Manuel o Bambino entre molts altres, que culminarà amb repetides actuacions de l'ara venerada Manuela Carrasco en plena joventut. Tablao Flamenco Cordobes es converteix en els anys de la transició democràtica al centre d'aficionats cabals més importants d'Espanya. 1980 a 1990 - Mila de Vargas s'estableix com a figura de l'escenari de Tablao Flamenco Cordobes Barcelona. Guanya el 1982 dos Premis Nacionals de Dansa a Còrdova. Amb Mila de Vargas com a primera figura en l'espectacle, Tablao Flamenco Cordobes Barcelona es consolida com una universitat del flamenc, creant escola i promocionant joves promeses del flamenc a Barcelona i de la resta d'Espanya que després acabarien convertint-se en primeres figures del flamenc internacional, com Eva la Yerbabuena, Belén Maya, Israel Galván, la Susi, Miguel Poveda o Montse Cortés, entre molts altres. -
ELS JOCS OLÍMPICS DE BARCELONA
A partir del 1992, després dels oficialment denominats Jocs de la XXV Olimpíada celebrats a Barcelona, la ciutat comença la seva lenta metamorfosi cap al que és avui dia: una de les capitals del turisme mundial. Tablao Flamenco Cordobes Barcelona és ja des de fa anys un dels tablaos de més prestigi d'Espanya i del món. El turisme internacional i de negocis omple diàriament el tablao i es converteix en visita obligada a Barcelona d'artistes i personalitats de tota mena. LES MESQUITES DE PLATA Amb la celebració del seu 25è Aniversari el 1995, el llavors president de la Generalitat Pasqual Maragall accepta la segona Mesquita de Plata atorgada per Tablao Flamenco Cordobes Barcelona. Al costat de l'entrega del guardó s'organitza un Concurs Nacional de Ball i Guitarra el punt àlgid arribarà durant les semifinals i finals. Tota la màgia del ball es reuneix sobre el tablao aquesta setmana, amb un jurat compost per tot tipus de llegendes del flamenc com Manuela Carrasco, Rafael El Negre, Serranito, Pepa Montes, Ricardo Miño o Rafael Morales, a més d'altres importants flamencòlegs convidats. Hi assisteixen també tot tipus de personalitats de la talla de Pilar López, Matilde Coral o Farruco. Ja l'any 2000, arriba el 30è Aniversari amb l'atorgament de la tercera Mesquita de Plata a dues importants institucions culturals: La Federació d'Entitats Culturals Andaluses de Catalunya (FECAC) i Turisme de Barcelona. Arriba el reconeixement oficial unànime de la tasca cultural del flamenc a Barcelona i Catalunya exercida per Tablao Flamenco Cordobes Barcelona. Al costat de l'entrega del guardó, es dóna inici al Festival Flamenc de Tardor de Barcelona amb grans figures del flamenc com Eva "La Yerbabuena", Israel Galván, La Susi, Rafael de Carmen, Domingo Ortega, Enrique "El Extremeño" i un llarg etcètera
Amb 2010 arriba la celebració del 40è Aniversari de Tablao Flamenco Cordobes Barcelona presentant un nou cicle de grans contractacions: "La fusió del talent". Coordinat per Belén Maya, atrau tota l'elit del flamenc, formant un grup d'artistes que es podria dir que, encara que no estan tots els que són, sí que ho són tots els que estan. Neix també el 2010 la Fundació Tablao Cordobes com una forma de tornar al flamenc ia la seva professió el que aquest art ha donat a l'empresa ia la família d'artistes que la dirigeix, amb el propòsit de revaloritzar els fonaments del flamenc, aclarir els seus valors, classificar-los i ajudar a la seva permanent protagonisme dins el panorama cultural. El 2015, amb l'arribada del 45º Aniversari, Tablao Flamenco Cordobes anuncia grans projectes per aquest any. Després de l'èxit arrasador que obté des de fa dos anys amb l'espectacle "Amb Carmen Amaya en la Memòria", creat amb motiu de l'Any Carmen Amaya com a homenatge a la genial bailaora i dut a teatres per tot el món, Tablao Flamenco Cordobes es supera en 2015 tancant un altre cicle de contractacions impossible de trobar en qualsevol altre lloc. José València, Joana Amaya, José Maya, Jesús Carmona, Karime Amaya, Juan de Juan i, finalment tancant el cicle que ha portat a tota la família Farruco a aquest escenari, començant pel seu avi, el considerat com el bailaor flamenc més important de aquest segle, Farruquito. Però aquesta història no acaba aquí ... Consulta aquí la nostra programació!
El 2010 neix la Fundació Tablao Cordobes amb el propòsit de revaloritzar els fonaments del flamenc, aclarir els seus valors, classificar-los i ajudar a la seva permanent protagonisme dins el panorama cultural
Història dels tablaos
El flamenc va néixer i es va desenvolupar en reunions familiars, en un ambient íntim i recollit, on es despullaven espiritualment amb aquest art. El tablao recull aquesta herència, simulant l'ambient d'una reunió de cabals, sense microfonia ni amplificació que deformi el so brillant i característic del flamenc, i on es pot viure aquest punt àlgid d'inspiració en la improvisació que anomenem duende. El tablao és al flamenc el que un jazz club és per al jazz: El marc escènic ideal per gaudir de l'experiència flamenca més autèntica.
Tablao Flamenco Cordobes és un lloc únic, dirigit per una família d'artistes ben coneguda en el món del flamenc. Fundat el 1970, Tablao Flamenco Cordobes segueix mantenint les característiques d'un tablao flamenc autèntic. Els tablaos són locals hereus dels antics Cafès-Cantants que, des del segle XIX, van aparèixer en totes les ciutats importants d'Espanya, ocupant la Rambla, El Paral·lel i Sant Pau en l'anomenat "Triangle d'Or" del Flamenc de Barcelona. Tablao Flamenco Cordobes, conegut a Barcelona com "El Tablao de la Rambla", és un local històric, continuador d'aquesta tradició i part de la història de la ciutat. El flamenc és una comunió dels sentits universals de l'individu, la intimitat, la calor o la proximitat són els elements que defineixen un tablao, que permeten a l'espectador impregnar-se de la profunditat d'aquesta cultura gràcies a un marc escènic singular: la finestra privilegiada que és un tablao.
La intimitat, la calor o la proximitat són els elements que defineixen un tablao
Els tablaos són un lloc íntim i acollidor on el flamenc deslliga tota la seva veritat: música en directe, improvisació contínua, proximitat amb l'audiència, absència de micròfons, etc. Tot això crea una atmosfera impossible de recrear en grans espais. La naturalesa íntima i emocional del flamenc requereix d'un ambient especial amb una sèrie de característiques per florir en tot el seu esplendor: • La reunió de no més de 180 persones entorn a l'espectacle, de manera que imiti les festes flamenques familiars on va néixer i on es transmet aquest art. Aquest entorn crea una dinàmica que permet aprendre aquesta part crucial del flamenc que no s'aprèn en acadèmies i que el fa tan especial. Les humils cadires de vímet o les taules formen part d'aquest ambient i esperit. • L'arquitectura en forma de volta, semblant a una cova, permet que el so tan característic del flamenc es transmeti acústicament a les oïdes de l'espectador, net i lliure de les deformacions causades per la microfonia i l'amplificació. • El joc continu dels artistes, la seva improvisació i el misteri del follet, cosa que només es troba en el tablao, lluny de les coreografies. Coneixem com follet a aquest punt àlgid en la improvisació i la compenetració entre els artistes, que s'inspiren i creen entre si a través de la intuïció, dialogant, en una forma de creació que no es pot ensenyar i que s'aprèn a través de la família. Un embruixament que només apareix en un tablao i al qual les noves generacions de flamenc afegeixen a més un virtuosisme tècnic prodigiós.
La Rambla
Quien ignore la historia de Barcelona puede caer en el error de creer que la ubicación de Cordobes en La Rambla obedece a su carácter de arteria turística, amén de histórica. Incluso, podrían asociarlo a la falsa idea de que Cordobes es un local turístico. La realidad es completamente diferente.
Vestigio actual d'una part de la història de Barcelona
Fa 50 anys, quan Cordobes obrir, Barcelona estava lluny encara de les Olimpíades i de l'obertura posterior de la ciutat al turisme. La circumstància que s'obrís un tablao a la Rambla, era una conseqüència natural, i coherent amb la tradició històrica d'aquesta via.
Tablao Cordobes, fundat el 1970, és un dels escassos vestigis actuals d'una part de la història de Barcelona, no un producte turístic postís. Des de finals del segle XIX els locals d'espectacles i cafès teatre a Barcelona proliferaven a El Paral·lel, la Rambla i Nou de la Rambla, encara avui els teatres del Paral·lel recorden aquell passat que es pretén ara revifar des de les institucions, donant suport per exemple, la reobertura d'El Molino.
Eren els anys en què es podia veure actuar la mateixa Carmen Amaya (la millor bailaora flamenca de tots els temps, i catalana) en els tablaos de Barcelona.
Podem concloure, per tant, que Tablao Flamenco Cordobes és història de la ciutat. L'únic local que perviu d'una època daurada de l'espectacle a Barcelona, l'únic que continua amb aquella tradició de cridar al seu escenari als millors artistes del moment, i que defuig el producte turístic fàcil. El passat dia 12 d'agost Víctor Amela, en l'entrevista que feia a Cristina Hoyos en aquest Tablao, reconeixia el nostre caràcter d'institució Barcelonina.
Tablao Flamenco Cordobes és història de la ciutat, l'únic local que perviu d'una època daurada de l'espectacle en Barcelona.