flamenco

El Flamenc; Les Castanyoles

La castanyola és un instrument de gran simplicitat i amb una llarga història. Són molts els països que les han incorporat a les seves danses, però és a Espanya on obté el major desenvolupament, es millora el so i es troba una forma adequada al seu ús.

Tablao Flamenco Cordobes
La castanyola és un instrument de gran simplicitat i amb una llarga història. Són molts els països que les han incorporat a les seves danses, però és a Espanya on obté el major desenvolupament, es millora el so i es troba una forma adequada al seu ús. Curiosament obté diferents apel·latius segons la regió de què parlem: a València en diuen postisses; a Astúries, tarrañuelas; a Lorca, castañotes; a Aragó, pulgareles o jotaneos; a Andalusia, escuradents; a Canàries, chácaras; i són molts més els noms que reben en diferents zones del nostre país.

Al segle XIX l'ús de les castanyoles es generalitza a través dels balls d'escola bolera, i s'incorporen també en algunes partitures d'òpera i de ballet, però serà ja al segle XX quan aquest instrument es dignifiqui i perfeccioni, adquirint la dimensió que mereix. Així ho evidencia el gran historiador de la dansa, Carlos Murias, en el seu relat:

És amb Antonia Mercé, La Argentina (Buenos Aires, 1890 - Baiona, 1936) que la dita instrument fa un pas endavant sense precedents. Mana fabricar una sèrie de castanyoles amb un cor més profund que un altre amb el que aconseguirà tenir una gamma de sons diferents. Crea el carretó seguida que interpretarà matisant fortes i pianos fins a aconseguir la deguda agilitat i sensibilitat en els dits. Per la seva banda Vicente Escudero mana crear castanyoles de metall i investiga nous tocs rítmics i sonors. Més tard, Pilar López, germana de la Argentinita, descobreix la mitjana carretó flirtejant amb contratemps i síncopes. Les castanyoles guanyaven en musicalitat. Però és amb Emma Maleras que el diminut instrument trenca esquemes i es mostra amb un ampli ventall de possibilitats rítmiques i musicals. Crea un mètode que aviat es converteix en el més important en el mètode musical, transcribi9endo en un bigrama el toc de castanyoles. Mentre que el seu deixeble José de Udaeta els atorga un suggerent espai teatral.

show

Després de 55 anys, presentem la nostra nova sala:

El Duende

read more